Training Leren Leren

Je bent er helemaal klaar mee om je puber iedere dag weer achter zijn (of natuurlijk haar) vodden aan te zitten. Je ultieme pogingen om hem te motiveren eindelijk eens aan de slag te gaan met zijn schoolwerk lijken eerder een averechts effect te hebben. Want ondanks jouw voortdurende aansporing doet hij nog steeds niks. Je puber baalt er enorm van dat je hem zo zit te pushen en jij baalt zo mogelijk nog meer van jezelf. Want iedere dag weer die strijd, je zou het zo graag anders zien. En wat is de reden dat het hem niet lukt om zijn schoolwerk op orde te krijgen. ‘Gewoon’ geen zin? Opzien tegen de hoeveelheid? Het overzicht kwijt zijn of niet weten HOE te leren?

Herken je dit?
  • Je komt net thuis van je drukke werkdag en ziet als eerste de schooltas van je puber weer ongeopend midden in de woonkamer liggen. Verdorie, dan heeft hij dus weer niks aan school gedaan. Hoe zal je nu weer eens reageren. Je hebt alles al geprobeerd: je bent rustig gebleven en hebt hem vriendelijk gevraagd wanneer hij aan zijn huiswerk ging beginnen. Je bent met tas en al boos naar boven gestampt en hebt hem min of meer gedwongen achter zijn bureau te gaan zitten. En je hebt helemaal niks gedaan en het gelaten. Allemaal met hetzelfde resultaat: je puber vertikt het om zijn schoolwerk te maken. Hij trekt zich steeds verder terug en zijn cijfers gaan nog verder naar beneden. Je voelt je moedeloos.
  • Je hele lijf trilt nog na van de zoveelste ruzie die je met je puber hebt gehad over het leren voor zijn toets. Met ‘enige’ stemverheffing (de buren konden waarschijnlijk ook meegenieten) heb je hem duidelijk gemaakt dat je echt de balen hebt van zijn laksheid. Al die uren die hij op zijn telefoon zit, zou hij beter aan zijn huiswerk kunnen besteden. Deze dagelijkse ruzies kosten je zóveel energie.
  • Je puber zegt dat hij écht over wil. En dat hij er écht alles voor gaat doen. Helaas blijkt dat écht alles al na twee dagen iets anders te zijn dan dat jij je hierbij had voorgesteld. Voor hem is dit 15 minuten achter zijn bureau zitten en dan in bed alle (ja die dus wel écht allemaal) afleveringen van zijn favoriete Netflix-serie bekijken. Wat maakt toch dat hij alles wat met school te maken heeft zo voor zich uit schuift. Je baalt als een stekker.
  • Je denkt met weemoed terug aan de gezellige basisschooljaren. Wat was het toen nog gezellig in huis. Het leren voor een proefwerk was een fluitje van een cent en een 9 of 10 was vaak het resultaat. Hoe anders is het nu. Nu moet hij toch echt aan de bak. Alleen hoe dan? Dit is nieuw voor hem en hij heeft geen idee wat hij moet doen. Dus doet hij maar niks. Een onvoldoende halen als je niet hebt geleerd is kennelijk minder erg dan een onvoldoende halen als je wel hebt geleerd. Oh, wat wil je hem graag helpen. Alleen neemt je puber van jou niks aan. Het frustreert je enorm!
  • Het telefoontje van de mentor van je puber houd je al de hele dag bezig. Hij maakt zich zorgen over de schoolresultaten van je kind. Docenten geven aan dat je puber zijn opdrachten niet op tijd of helemaal niet inlevert. En dat hij ook zijn huiswerk niet maakt. De boodschap is duidelijk, zo kan het niet langer, er moet iets veranderen. Je voelt je enorm schuldig. Je vraagt je vertwijfeld af waar je het als moeder laat liggen. Hoe moet je hier nu weer mee omgaan?
Hoe zou het voor je zijn als?
  • Je een goed contact hebt met je puber. Het lukt jullie om rustig in gesprek te blijven, ook als hij op een andere manier omgaat met zijn huiswerk dan dat jij zou willen. En de schoolresultaten zijn niet langer het lijdend (ja, met een lange ij) voorwerp van jullie gesprekken. Je puber heeft meer motivatie voor school en dat is ook terug te zien in zijn resultaten.
  • De ruzies over school behoren tot het verleden. Het lukt je om de verantwoordelijkheid voor de schoolresultaten bij je puber te laten. Jij bent immers niet degene die het papiertje moet halen.
  • Jij kunt je puber vertrouwen. Je puber weet de juiste prioriteiten te stellen. Eerst aandacht voor schoolwerk en daarna pas daarna in de relaxmodus. Oftewel: eerst de bietjes dan de ballen. Hierdoor lukt het jou om vanuit vertrouwen je puber meer vrijheid te geven.
  • Je puber kan zichzelf motiveren om aan de slag te gaan. Hij heeft overzicht over zijn schoolwerk en doet wat hij moet doen binnen de gestelde tijd. Hierdoor kun jij een stapje terugdoen en je puber meer ruimte geven om zijn schoolwerk op zijn eigen manier aan te pakken. Wat zal dit je een rust geven. Eindelijk weer eens een ontspannen avond op de bank.
  • Je kunt je puber meer loslaten. Althans, voor wat betreft zijn schoolwerk. En dit betekent niet dat je je helemaal niet meer met je puber bemoeit. Maar in plaats van snauwen en snibben vanuit controle lukt het je om vanuit oprechte interesse in de leefwereld van je puber met hem om te gaan.

Schrijf je puber in voor de training Leren Leren en de eerste stap is gezet.

Wat houdt de training in?

De training Leren Leren werkt met het online programma SLiM Leren Leren en Plannen (Snel, Leuker en Makkelijker). In deze training komen alle vaardigheden aan bod die nodig zijn om te kunnen leren: plannen, doelen stellen, mindset, motivatie, discipline, concentratie en leerstrategieën.

In de online leeromgeving staan video’s, checklisten, stappenplannen en opdrachten over de volgende onderwerpen.

  • beginsituatie, leervoorwaarden en huiswerkplek
  • mindset & doelen stellen
  • plannen
  • leerstrategieën
  • actief leren & samenvatten 
  • mindmappen & woordjes leren
  • concentratie & discipline
  • hoe gaat het?
  • leren voor een toets
  • na de toets
  • toepassen
  • doelen evalueren & hoe verder?

Naast het online programma omvat de training ook 5 fysieke lessen waarin we dieper op deze onderwerpen ingaan. De duur van elke les is ongeveer anderhalf uur. Omdat we hebben gemerkt dat leerlingen veel van leeftijdsgenoten kunnen leren door ervaringen uit te wisselen en tips te delen geven we de training bij voorkeur in kleine groepjes van maximaal 4 leerlingen waarbij persoonlijke aandacht voorop staat.

De investering voor de training is € 332,50 p.p.

Online programma SLiM Leren Leren en plannen
Gratis SLiM huiswerkplanner
1 jaar onbeperkt toegang tot het programma
5 keer 90 minuten training

Wat leert jouw kind tijdens de training?

  • verschillende manieren om te leren en te plannen.
  • doelen stellen en een plan maken om het doel te bereiken.
  • inzicht in zijn/haar eigen studiegedrag.
  • zelf keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar gedrag.
  • wat nodig is om zich beter te kunnen concentreren en door te zetten.  
  • om hulp durven vragen.
  • inzicht in zijn/haar eigen talenten.  
  • het maken van een planning.

Het resultaat van de training

Je puber kan zichzelf motiveren ook als hij ‘geen zin’ heeft, hij start op tijd met zijn huiswerk, hij neemt zijn verantwoordelijkheid voor school, heeft meer zelfvertrouwen, is zelfstandiger, weet welke manier van leren bij hem past en haalt de cijfers die passen bij zijn niveau.

Kortom: de rust keert terug en het is weer gezellig in huis!

Loop je te dubben of de training wel of niet iets voor je puber is? Kom langs voor een gratis kennismakingsgesprek. Dan bespreken we wat er mogelijk is.

Om je een idee te geven van de grote impact van het programma…..

De grootste verandering zit ‘m in een verandering van denken die tijdens het programma ontstaat.

De volgende uitspraken deden leerlingen na de training (en ze zeiden dit niet alleen, ze deden het ook ;)):

  • Ik heb nog steeds geen zin om huiswerk te maken, maar nu doe ik het gewoon. Daardoor houd ik meer tijd over voor andere dingen.
  • Ik kan maar beter meteen beginnen, dan ben ik klaar.
  • Ik kan het wel.
  • Het lukt me zelf wel.
  • De volgende keer ga ik het anders doen. Ik ga …. doen.​
  • Ik heb meer overzicht door het plannen, het is veel rustiger in mijn hoofd.
  • Het gaat goed met me. Ik zit veel beter in mijn vel.

Veel gestelde vragen

Hoe vertel ik dit mijn puber?

Je bent zelf heel enthousiast en wilt het liefste dat je puber morgen start. Alleen is nu de grote vraag: hoe krijg je je puber zover dat hij dat ook wil. Waarschijnlijk staat deze training niet echt op zijn verlanglijstje….

  1. Je kunt hem natuurlijk dwingen. Hij moet al zoveel van je, dus dit kan er ook wel bij. In het meest gunstige geval doet hij het dan omdat het van jou moet. Grote vraag is dan of hij wel bereid is om actief mee te doen en er iets van op te steken of juist zijn hakken nog verder in het zand zet.
  2. Je kunt zeggen dat je een training hebt gezien die echt wat voor hem is. En je laat de keuze aan hem. Grote kans dat hij nee zegt.
  3. Of je kunt met hem bespreken wat de training hem oplevert (deze laatste optie heeft duidelijk onze voorkeur…).
    We kunnen hier een heel verhaal ophangen over persoonlijke ontwikkeling, snappen hoe zijn hersenen werken, weten waar hij wel of geen invloed op heeft, enzovoort. Maar dat zal hem waarschijnlijk niet over de streep trekken.

Het vooruitzicht waar hij hoogstwaarschijnlijk wel blij van wordt: thuis geen (of minder) gezeur over school!

De (groeps)trainingen starten in de week van 4 oktober!