De drie R’s

Belangrijk voor baby’s én je puber!

De drie R’s van Rust, Regelmaat en Reinheid. Wie kent ze niet? Onze ouders en opa en oma’s zijn ermee opgegroeid. En het was (en is waarschijnlijk nog steeds) het advies dat jonge moeders krijgen als hun baby net is geboren. Een advies dat overigens voor ons allemaal nog steeds goed is.

Reinheid is tegenwoordig heel vanzelfsprekend, De meesten van ons staan iedere dag onder de douche en hebben een gezonde hygiëne. Op tijd je rust nemen in plaats van maar doorhollen omdat je zoveel ‘moet’ van jezelf is voor velen wat lastiger. Vraag iemand hoe het gaat en vaak is het antwoord: druk, druk, druk. Terwijl juist je rust nemen en ontspannen belangrijk is. Hard werken en hard ontspannen. Regelmaat in de zin van op dezelfde tijd naar bed gaan, opstaan en op vaste momenten op de dag eten lukt voor veel van ons wel. Diegene met continurooster of nachtdiensten uitgezonderd. Nu moet dit natuurlijk geen regel zijn die in steen is gebeiteld, maar een bepaald ritme helpt ons om ons lijf en onze geest gezond te houden.

Pubers en de drie R’s

Maar hoe zit het met de drie R’s bij onze pubers? Want ook voor hen zijn ze relevant. Met die reinheid zit het ook bij hen wel goed. Zij staan zeker iedere dag minimaal 1x onder de douche, sommigen zelfs meerdere keren hoor ik wel eens. En kleren verdwijnen ook bijna dagelijks in de wasmand (of slingeren op de grond van hun slaapkamer waar jij ze als ouder vanaf mag plukken).

Rust is een beetje een dubieuze factor. Want wat is rust? De favoriete plek van veel pubers is de bank of hun bed. Hier vind je ze regelmatig omdat ze toch echt even moeten uitrusten als ze uit school komen. Liefst natuurlijk vastgekleeft aan hun telefoon. Dus als dat rust is, nemen ze het vaak meer dan je als ouder lief is. Ik weet, ik generaliseer nu enorm!

En dan komt nog de R van Regelmaat. Die is vaak heel ver te zoeken. In ieder geval als het gaat om huiswerk maken of leren voor een toets. Dat doen de meesten als ze er ‘zin in’ hebben. En dat hebben ze helaas niet zo vaak. En hoe slim is het als ze juist wel regelmaat aanbrengen in hun leertijden. Dat ze er een gewoonte van maken. Vaste tijden op een dag waarop ze hun schoolwerk doen. Dan zijn ze daarvoor en daarna vrij en hoeven ze het ook niet uit te stellen. Als ze naar hun sporttraining of bijbaantje gaan zorgen ze er immers ook voor dat ze op tijd zijn. Als ze deze plichtsgetrouwheid in zouden zetten voor hun schoolwerk…. dan zou dat voor de meesten een wereld van verschil maken voor hun resultaten.

Telefoon als grote afleider

De afgelopen jaren dat ik met pubers werk ben ik erachter gekomen dat naast de 3 R’s voor hen ook 3 V’s heel belangrijk zijn. De 3 V’s van Veiligheid, Voorwaarden en Vaardigheden. Zich veilig voelen in de klas waar ze in zitten is essentieel om op te kunnen letten. Een goede relatie met klasgenoten en docenten is een voorwaarde ‘hun luiken open te hebben’ om de lesstof op te kunnen pikken in de klas. We komen zo gelijk bij de V van Voorwaarden. Twee andere voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om tot leren te komen zijn concentratie en motivatie. Een grote afleidingsbron is tegenwoordig de mobiele telefoon. Alle berichten die binnenkomen en waar ze direct op moeten reageren; ieder geluidje, trilling, appje of pushbericht maakt dat ze stoppen met wat ze aan het doen zijn. En het kost hun brein veel moeite om de focus weer op te pakken. En dat iedere keer weer. En als je weet dat het al 15 minuten duurt voordat ze in een goede ‘flow’ zitten voor het leren, is het geen verrassing dat ze zeker 2x zo lang bezig zijn met hun schoolwerk. En als de aandacht iedere keer onderbroken wordt, is de kwaliteit van leren ook stukken minder. En dat zijn de kinderen die uren aan hun schoolwerk besteden en de ‘hele zondag’ aan het ‘leren’ zijn.

Iedere puber is gemotiveerd

En als ze zo lang bezig zijn met hun schoolwerk (ook al is het niet efficiënt) is dat zeker niet bevorderlijk voor hun motivatie. En laat dat nou ook bij de V van voorwaarde horen. Zonder motivatie geen actie. Motivatie is de motor die hen in beweging zet. Ik ben er overigens van overtuigd dat iedere puber gemotiveerd is om goede cijfers te halen voor school. Wanneer er weinig of geen motivatie is, is het een kwestie van onderzoeken waardoor dat komt en waar de motivatie verstopt zit. Als ze voor zichzelf de reden weten is het makkelijker er wat aan te doen.

Begin met een puzzel van 500 stukjes

Als voldaan is aan de V’s van Veiligheid en Voorwaarden dan rest er nog de V van vaardigheden. Welke vaardigheden hebben ze nodig om goed te presteren. Denk hierbij aan het maken van een planning of de voor hen beste manier van leren kennen en gebruiken. Als ze daarachter zijn, verloopt leren vaak een stuk makkelijker. Het blijft een grote puzzel om alle stukjes bij elkaar te krijgen en passend te maken. En die puzzel ziet er voor iedere leerling anders uit!

In onze training en workshops gaan we heel graag met je puber aan het puzzelen. Welke puzzelstukjes ontbreken nog? Als alle stukjes op tafel liggen is het een kwestie van de puzzel leggen. En zoals bij iedere puzzel vraagt dat doorzettingsvermogen, discipline en wilskracht. En de lat niet te hoog leggen voor zichzelf. Als je nog nooit hebt gepuzzeld is een puzzel van 500 wellicht een verstandigere keuze dan één van 1500 stukjes.

Anne-Marie

Leave a Comment