Workshop Plannen en Uitvoeren

Het is zondagavond 22.00 uur. “Wil je me overhoren?”. Pffff, dat is eerlijk gezegd het laatste waar je nu zin in hebt. Maar vooruit, je bent al lang blij dat je puber hulp vraagt, dus gaat samen aan tafel zitten. Na 2 vragen weet je al dat er nog werk aan de winkel is. Na nog 2 vragen, raakt je puber gefrustreerd. Jij vraagt ook altijd net datgene dat hij niet weet. De rest weet hij echt. Bij jezelf loopt de irritatie ook langzaam op. Je wilt naar bed en baalt als een stekker dat hij kennelijk weer te laat is begonnen met leren. Dat moet toch anders kunnen.

En dat kan!

De workshop Plannen en Uitvoeren kan je puber helpen.

Tijdens de workshop wordt aan de hand van een aantal tests, onderlinge gesprekken en actieve werkvormen het onderwerp plannen en uitvoeren van huiswerk van alle kanten belicht. Hierdoor krijgt je puber meer inzicht in zijn of haar eigen gedrag. Je kind leert niet alleen een goede planning te maken, maar vooral ook hoe deze planning daadwerkelijk uit te voeren en afleidingen het hoofd te bieden. Want veel pubers kunnen -in tegenstelling tot wat wij denken- veelal best goed plannen, alleen zich er aan houden, blijkt vaak een uitdaging. En hier kunnen verschillende redenen voor zijn.

Je puber
  • Heeft andere prioriteiten (afleidingen) waardoor de planning niet uitgevoerd wordt, de leerling kan niet tot starten komen.
  • Vindt het werk saai, oninteressant en is niet gemotiveerd voor de taak.
  • Heeft te weinig inzicht in de resultaten van zijn inspanning en organiseert niet goed.
  • Of kan inderdaad niet plannen en heeft daarbij hulp nodig.
workshop Plannen en Uitvoeren

De workshop is een afwisseling van doen en denken. We gaan aan de slag met:

  • Waar loopt je puber vast als het gaat om het maken van een plannen of de uitvoering ervan (test)
  • Oefeningen m.b.t. de uitslag van de test
  • Het daadwerkelijk maken van een planning
  • Test m.b.t. de executieve functies. Welke functies gaan goed en welke kunnen verbeteren
  • Hoe kunnen gedachten ingezet worden om je aan je planning te houden, de kracht van de gedachte.
  • Concrete afspraken/actiepunten
Je puber

… leert hoe hij een planning maakt

… én wellicht nog veel belangrijker: hoe hij zich ook aan zijn planning houdt

… krijgt inzicht in welke vaardigheden hij nodig heeft

… krijgt een aanzet tot het leren ontwikkelen van die vaardigheden

… leert verantwoordelijkheid te nemen voor zijn taken en toekomst

Het maken en volgen van ene planning kan ze helpen bij het realiseren van hun doelen. Immers, wie richting heeft, komt sneller op de plaats van bestemming. Het is niet voor niets dat wij allemaal gebruik maken van navigatiesystemen om ons op de snelste manier naar onze plek van bestemming te brengen.

Aldus Tea Adema, ontwikkelaar van o.a de workshop ‘Plannen en Uitvoeren’ en de ‘Ik leer leren’ training.

Na afloop van deze workshop weet je puber precies wat hem te doen staat en hoe hij ervoor staat. Hij ontvangt bij deze workshop een uitgebreid werkboek van 20 pagina’s vol handige info, de oefeningen en heel veel extra tips om zelf aan de slag te gaan.

Praktische informatie

De groepsworkshop bestaat uit twee bijeenkomsten van 1,5 uur. De groepsgrootte is maximaal 4, zodat er echt voldoende tijd en ruimte is om elk kind ook persoonlijk te coachen. Voor deze twee bijeenkomsten betaal je € 97,00 ( inclusief 21% BTW en werkboek). Volg onze social media voor de startdatum van de eerstvolgende groepsworkshop.

Volgt je kind de workshop individueel, dan is de investering € 130,00 (inclusief 21% BTW en werkmateriaal) voor twee bijeenkomsten van 1,5 uur. Individuele workshops kunnen op elk moment starten.