De do’s en dont’s van de brugklas

De do’s en dont’s van de brugklas

Volgende week beginnen in onze regio de scholen weer. Met name voor de kersverse brugklassers het begin van een hele nieuwe periode. En een spannende periode. Niet alleen voor je kind, maar vaak ook voor jou als ouder. Hoe kun je de overgang voor je kind zo makkelijk mogelijk maken? Na een oudere zus en broer dacht ik bij de jongste wel te weten hoe het werkt. Alleen is ieder kind weer anders en blijken ze in de praktijk allemaal op hun eigen manier met school om te gaan. Hieronder een aantal tips om het in huis gezellig te houden die voor de meeste kinderen van toepassing zijn. En deze tips zijn overigens niet alleen voor brugklassers, alle ouders van middelbare scholieren kunnen er hun voordeel mee doen.

1. Maak afspraken

Zelfstandigheid wordt steeds belangrijker op deze leeftijd. Ook zelf huiswerk willen maken hoort hier bij. Het grote loslaten is voor ouders begonnen. Voor vaders en (met name) moeders is dit een hele verandering. Je goedbedoelde hulp bij schoolwerk wordt vaak niet gewaardeerd en eerder gezien als bemoeizucht. Pffff….hoe ga je hier mee om?  

Geef je kind de kans om te laten zien dat het zelfstandig kan werken. Met de vele afleiding thuis van social media, telefoon, playstation, etc. is dit niet altijd even makkelijk. Je kunt het makkelijker maken door samen met je kind afspraken te maken over bijvoorbeeld het tijdstip van tv kijken en de toegestane gametijd.  Hoe duidelijker de afspraken, hoe makkelijker het voor ze is om zich er aan te houden. En hoe relaxter je als ouder ermee om kunt gaan. Dan is een herinnering aan de afspraken soms al voldoende om je kind weer in gang te zetten.

 

2. Gun je kind zijn eigen fouten

We hebben als ouders soms de neiging om de manier waarop wij dingen doen als de enige juiste te bestempelen. Vroeger (!) leerde je zelf op je kamer, achter je bureau, in stilte. Wellicht werkte dat voor jou heel goed. Maar of dat voor je kind de beste manier is, is nog maar de vraag. Het kan zo zijn dat je kind liever beneden aan de keukentafel leert, of samen met anderen, of met muziek aan. En een kind moet ook echt gaan ontdekken wat het beste werkt. Laat ze hiermee experimenteren. En soms gaat het wel dan wel eens mis. Daar is helemaal niks ergs aan. Juist van wat er niet goed gaat, leren ze. Blijf je ervan bewust dat je kind zijn of haar diploma moet halen. Jij hebt het papiertje al. En halen ze een keer een onvoldoende. Jammerrrr…..volgende keer beter!

 

3. Kijk en luister naar je kind

Er zijn kinderen die van minuut tot minuut vertellen wat ze hebben meegemaakt. En er zijn er die -bijna- niets vertellen (blijken opvallend vaak jongens  te zijn, weet ik uit ervaring ;)). Allebei is oké. Het ene kind is van nature wat meer introvert en het andere meer extravert. Wij hebben als ouders vaak meer vragen, dan een kind kan beantwoorden.

Ook door naar je kind te kijken, krijg je al een idee van hoe het gaat. Neem eens een kijkje als je kind huiswerk aan het maken is. Gaat dit gepaard met veel gezucht en gesteun, is het bureau één grote chaos of zit het met een leeg werkboek voor zich. Wellicht heeft je kind wat ondersteuning nodig. Je kunt zelf met je kind aan de slag, of kan school begeleiding bieden. En natuurlijk ben je ook bij ons aan het goede adres.

 

4. Focus op de inspanningen

Dankzij Magister kunnen we als ouders op de hoogte blijven van de prestaties van onze kinderen. In de praktijk blijkt dit soms extreme vormen aan te nemen. Ouders weten al eerder dan hun kind welke cijfers er gehaald zijn. Een eventuele onvoldoende wordt al naar hun kind door geappt. Belangrijk is dat je je kind gunt om zelf de cijfers te vertellen. De voldoendes én de onvoldoendes. Wees je ervan bewust dat geen enkel kind het leuk vindt om een onvoldoende te halen. Ook al doen ze er in gedrag onverschillig over. En omgaan met tegenslagen hoort ook bij het leven. Maak het niet groter dan het is.  En kijk altijd naar de inspanning die ze ervoor geleverd hebben in plaats van alleen naar het rode cijfer. De inspanning die ze leveren hebben ze zelf in de hand, het resultaat niet. Wat we in de’Ik leer leren’ training veel horen van kinderen die onvoldoendes halen, is dat ze voortaan ‘beter hun best gaan doen’. Wat dat inhoudt? Ik heb geen idee. Kinderen doen al zo hun best. Alleen lukt het soms even niet om wat voor reden dan ook. Hiermee zeg ik niet dat resultaten niet belangrijk zijn. Want uiteindelijk bepalen de cijfers of je overgaat. Maar blijf met je kind in gesprek, vanuit oprechte interesse. Te weinig gedaan, lesstof niet begrepen, schoolniveau te hoog, of anderszins?  Als je de reden weet waarom het niet lukt, kun je werken aan een oplossing. Snapt je kind de lesstof niet, schakel bijles in. Heeft je kind te weinig gedaan, waar ligt dat aan. Ik geloof er oprecht in dat ieder kind gemotiveerd is en goede cijfers wil halen.

 

5. Leer ze studievaardigheden

Studievaardigheden aanleren, het ‘leren leren’, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Op school is hier vaak ook aandacht voor tijdens het mentoruur. Voor een aantal kinderen is dit voldoende. Er is ook een groep die meer begeleiding op dit gebied nodig heeft. Want welke manier past het beste bij je? En hoe plan je? En een goede planning is heel belangrijk voor goede schoolresultaten. Binnen onze huiswerkbegeleiding werken wij met de SLIM planner.

 

En het allerbelangrijkste? Hou het gezellig in huis. Voorkom dat er tijdens het avondeten alleen nog over school wordt gesproken. Er is meer in het leven!

 

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@ikleerlerenzvl.nl of bel!